Budovanie a prevádzka geoparkov

    Pri plánovaní a prevádzke každého geoparku možno odlíšiť  tri hlavné fázy, z ktorých je každá špecifická svojimi požiadavkami na zainteresovanosť jednotlivých partnerov a požiadavkami na finančné prostriedky.

 

I. Prípravná fáza – Prvým krokom pri vzniku geoparku je projektovanie a realizácia prípravnej fázy, ktorá pozostáva predovšetkým z prevedenia auditu zdrojov na danom území a zhodnotením potenciálu trvalo udržateľného rozvoja. Najdôležitejšou časťou je identifikácia popis významných geotopov ktoré  reprezentujú výnimočnosť a jedinečnosť geologických hodnôt daného územia.

 

Súčasťou auditu sú aj hodnotenia a analýzy ďalších potenciálov :

  • ekologických,
  • montanistických,
  • historických a kultúrnych,
  • ľudských,
  • socioekonomických,
  • architektonických,
  • archeologických.

 

II. Realizačná fáza - Ďalšou fázou v životnom cykle geoparku je jeho realizačná fáza. Realizácia týchto aktivít by mala byť koordinovaná a zabezpečovaná v spolupráci s príslušnou štátnou inštitúciou tak, aby sa zároveň s cielmi stanovenými projektom realizácie daného geoparku dodržala aj implementácia štátnej enviromentálnej politiky vyplývajúcej zo záväzkov štátu.

 

Predstavuje ju predovšetkým technická realizácia turistickej infraštruktúry :

  • postery - edukačné panely,
  • orientačné a informačné tabule,
  • náučno-turistické trasy,
  • cyklotrasy,
  • lyžiarske a bežecké trasy,
  • náučné expozície,
  • špecializované múzeá,
  • informačné a audiovizuálne centrá.

 

III. Prevádzková fáza – Pre zabezpečenie správneho fungovania geoparku je potrebné jasne definovať správcov jednotlivých prvkov vybudovanej sústavy v rámci realizácie prevádzkovej fázy. Jednotlivý správcovia musia mať jasne definovaný rozsah, mieru a spôsob financovania starostlivosti o prvky geoparku. Správcovia majú na starosti úpravu a starostlivosť prvkov geoparku, spôsobom a prostriedkami odpovedajúcimi významu daného prvku.

 

    Pre zabezpečenie týchto funkcií je potrebné  systematicky a kontinuálne realizovať aktivity vytvárajúce rámec a charakterizujúce úlohy pre fungujúci geopark :

  • enviromentálno-edukačné aktivity,
  • masmediálna propagácia,
  • marketingové aktivity ( vydávanie publikačných materiálov, letákov, suvenírov, reklamných predmetov...),
  • kultúrno-spoločenské aktivity.

© 2013 Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode